Duurzaam en maatschappelijk betrokken ondernemen

Er zijn verschillende ondernemers en organisaties die wel het idee hebben dat er iets moet gebeuren, maar zij passen zich niet aan. Dit kunnen we deze bedrijven niet kwalijk nemen. Wie zoekt naar de manieren om het ondernemen te combineren met maatschappelijke betrokkenheid en een duurzaam plan van aanpak, ziet vaak als eerste reclames. Reclames voor diensten en producten die je nodig hebt, en die ontzettend veel geld kosten.
Helaas is dat hoe Google werkt. Dit zorgt voor een incompleet beeld dat ook nog eens volledig misleidend is. Duurzaam en maatschappelijk betrokken ondernemen hoeft geen geld te kosten. In de meeste gevallen vallen de investeringen erg mee, en levert het op de langere termijn alleen maar geld op. Al zou het alleen maar om het imago van jouw bedrijf draaien. Duurzaam is hot, en maatschappelijk betrokken ondernemen is geen vraag meer, het is een vereiste geworden.

Investeren in duurzaam ondernemen

Er zijn veel manieren om duurzaam ondernemen vorm te geven. Een vorm is alles uit je bedrijf gooien en vervangen door nieuwere machines die beter produceren. Dat lijkt een geweldige stap, maar is het niet. Het is juist beter om de machines te vervangen door nieuwere modellen wanneer deze oudere machines afgeschreven zijn en niet meer gebruik kunnen worden. Dat is beter voor het milieu en is vooral veel beter voor jouw bedrijf.
Wanneer je de investeringen in je onderneming stapsgewijs door kunt voeren, zorgt dit voor een betere economie binnen jouw bedrijf. Je houdt het geld op die manier net wat langer vast, waardoor het bedrijf vitaal blijft. Zoals we met regelmaat zeggen: Beter ondernemer is niet alleen beter, het is ook ondernemen. Daarom is het goed om hier de aandacht ook bij te houden.

Grote initiatieven

Uit kleine veranderingen komen grote initiatieven voort. We hebben dit binnen de community meer dan eens gezien. Een bedrijf dat beter met afval om wil gaan, komt er na een samenwerking binnen de community achter dat het afval gebruikt kan worden als halffabricaat door een ander bedrijf. Dat bedrijf kan op die manier besparen op de kosten, omdat afval inkopen een stuk goedkoper is en beter is – waardoor er geld overblijft voor een investering op een ander vlak.

Het zijn de kleine initiatieven die een groot verschil kunnen maken en we zijn blij dat dit meer dan eens gebeurd is binnen de community. We benadrukken daarom met hoge regelmaat dat we een springplank en platform zijn, waar gelijkgestemden met elkaar in contact kunnen komen. De nadruk ligt niet alleen op duurzaam, groen en betrokken, maar ook op ondernemen. Om dit verder uit te breiden, werken we op dit moment aan een database waarmee ideeën, investeringen en werknemers onderling gedeeld kunnen worden. Op die manier maken we meer gebruik van de draagkracht en het volume van de community en dat betekent dat de individuele actoren nog veel sterker naar voren kunnen komen. Hier profiteren de bedrijven, de samenleving, de natuur en de mensheid van. En dat is een doelstelling die echt een heel lange tijd mee kan gaan.